فوت و فن های برگزاری workshop

فوت و فن های برگزاری workshop ،

یک ورکشاپ آموزشی معقول باید ویژگی‌هایی از قبیل طوفان فکری، یادگیری تعاملی، شبکه‌سازی و حل مسئله را فراهم کند، از همین رو برنامه‌ریزی صحیح آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر انتقال دانش به دیگران کار پر مسئولیت و دلهره‌آوری است. این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا با یک برنامه‌ی منظم یک ورکشاپ اثربخش برگزار کنید. قبل از این‌که برنامه‌ی ورکشاپ شما را تنظیم کنیم، قدم اول آن است که کارگاه آموزشی خود را ایجاد کنید و سپس یک کاغذ و خودکار کنار خود داشته باشید.

۱) برنامه‌ای برای ورکشا‌پ‌ خود تنظیم کنید

در برگه‌ای که آماده‌ کرده‌اید جدولی با عناوین زیر ترسیم کنید:

  • موضوع
  • جزئیات
  • سبک یادگیری
  • زمان
  • مواد

۲) در مورد چیزهایی که می‌خواهید آموزش دهید، تصمیم بگیرید

اگر شما ندانید که کجا می‌خواهید بروید؟ هرگز به آن‌جا نخواهید رسید.

در مورد طراحی ورکشاپ آموزشی نیز دقیقا همین مورد مطرح است، اگر شما ندانید که می‌خواهید چه چیزی به مردم یاد دهید، مسلما طراحی یک ورکشاپ موثر امکان‌پذیر نخواهد بود. در مورد شرکت‌کنندگان خود وقتی می‌خواهند از کارگاه آموزشی شما خارج شوند فکر کنید. آن‌ها در این موقعیت چه چیزهایی را باید بدانند؟ آیا همه‌ی چیزهایی که می‌خواهید بگویید ضروری هستند؟

علاوه بر موضوعات ذکر شده، شفاف‌سازی اهداف به شما در بازاریابی کمک خواهد کرد و شرکت‌کنندگان به راحتی می‌توانند در مورد شرکت کردن یا نکردن در کارگاه آموزشی شما تصمیم بگیرند.

۳) مخاطبان خود را به وضوح تعریف کنید

شما باید بدانید کسانی که در ورکشاپ شما شرکت می‌کنند در چه سطحی از دانش قرار دارند؟ مردم سبک‌های یادگیری مختلفی دارند برخی افراد از طریق بحث، تمرین‌های گروهی و یا تصاویر بهتر یاد می‌گیرند و برخی دیگر که فرآیند یادگیری کندتری دارند ترجیح می‌دهند در سخنرانی‌ها حضور پیدا کنند و عده‌ای نیز از طریق آموزش ترکیبی بازدهی بیشتری دارند.‌

بیشتر بدانید :   اصول تبلیغ رویداد و جذب مخاطب

۴) هر موضوع را به سه زیرموضوع تقسیم کنید

هر موضوعی که قرار است در کارگاه شما مطرح شود را به سه زیر موضوع تقسیم کنید . به عنوان مثال موضوع اول ما چگونگی کاشتن بوته گل است حال این موضوع را به سه زیرموضوع تقسیم می‌کنیم:

  • بهترین زمان برای کاشت،
  • دانه و ابزارهای موردنیاز،
  • و نوع خاکی که استفاده خواهیم کرد.

۵) تصمیم بگیرید که هر بخش را با چه سبکی ارائه خواهید کرد

مطمئنا اگر موارد قبلی را به خوبی انجام داده باشید، حال می‌توانید بهترین سبک‌های ممکن را برای ارائه‌ی زیرموضوعات انتخاب کنید. سبک‌های یادگیری می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

ارائهدر این سبک از آموزش، شما اطلاعات موجود را با استفاده از اسلاید و یا چارت‌هایی بیان می‌کنید و شرکت کنندگان به آن‌ها گوش می‌دهند. برای معرفی و درک صحیح یک موضوع اثبات شده به کار می‌رود.

بحث عمومیاین سبک نیز یکی از ساده‌ترین سبک‌های ممکن است که در آن یک موضوع مطرح می‌شود و کل اعضا به ترتیب راجع به موضوع بحث می‌کنند. یکی از نتایج مثبت این روش در این است که زودتر به نتیجه دست پیدا می‌کنیم.

کار تیمیدر برخی از موضوعات سخت که احتمال می‌رود مردم به تنهایی به پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای دست پیدا نکنند به کار می‌رود. افراد را به گروه‌هایی دسته بندی کنید و از آن‌ها بخواهید کل تفکر گروه را در مرتب کرده و به شفاهی به جمع ارائه کنند و با بقیه افراد نیز تعامل داشته باشند.

‌بحث‌های دونفرهاین نوع دسته‌بندی معمولا در ورکشاپ هایی با تعداد افراد کم اجرا می‌شود و معمولا بحث‌های دونفری جدی‌تر از بحث‌های جمعی است.

بیشتر بدانید :   بازاریابی اینترنتی و یک رویداد پر مخاطب

انفرادی: این سبک زمانی استفاده می‌شود که افراد نیاز دارند در مورد موارد شخصی فکر کنند یا متن‌هایی را بخوانند. (مردم سرعت خواندن متفاوتی دارند و این‌که یک نفر مبحثی را بخواند و بقیه گوش کنند اشتباه است.)

۶) اضافه کردن جزئیات ضروری

حال که شما مخاطبان خود را شناختید، می‌دانید چه چیزی به آن‎‌ها آموزش دهید و چگونه این آموزش را ارائه کنید باید ستون جزئیات را تنظیم کنید. در این ستون هر کاری را که باید انجام دهید یادداشت کنید. حال ۱۰ دقیقه از وقت را صرف کار تیمی می‌کنیم، به عنوان مثال من برگه‌ای از سوالات در اختیار آن‌ها می‌گذارم و می‌خواهم در مدت ده دقیقه آن را پر کنند. سپس به مدت ۵ دقیقه در مورد نتایج بحث خواهیم کرد.

۷) زمان دقیق هر بخش را تعیین کنید

ستون زمان به شما نشان خواهد داد که برای هر بخش چه مدت زمانی را باید صرف کنید. ممکن است شما در این مرحله با مشکل کمبود زمان مواجه شوید که دو راه‌حل در پیش خواهید داشت. اول این‌که موضوعات را محدود کنید و یا این‌که سبک‌ها را تغییر دهید و کمتر تعاملی باشید، در چنین وضعیتی توصیه‌‌ی ما تغییر سبک یادگیری است. اگر زمان اضافی دارید، این خوشحال‌کننده است، چرا که به راحتی می‌توانید موضوعات را به روش‌های دلخواه پوشش دهید و اثربخشی را چند برابر کنید.

به یاد داشته باشید که انعطاف‌پذیری برای یک برگزارکننده رویداد ضروری است، شما باید قادر باشید بیش از هر چیزی مدیریت زمان را مدنظر داشته باشید.‌

۸) لیست موادی که نیاز دارید را یادداشت کنید

در ستون آخر، موادی که در هر زیرموضوع نیاز خواهید داشت بنویسید. به عنوان مثال، شما ممکن است در یک بخش به اسلاید، در بخش دیگر به تعدادی خودکار، کاغذ و یا موارد دیگر برای تیم‌ها نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید :   بازاریابی مهارت یا تجربه؟

۹) جدول تنظیم شده را مرور کنید

در حال حاضر، جدول شما آماده است اما آن را یک بار دیگر مرور کنید تا هیچ تضاد و ناهماهنگی بین موضوعات و سبک‌ها وجود نداشته باشد. اگر همه چیز صحیح است و زمان اضافی هم دارید توصیه می‌کنیم زمان اندکی در ابتدای جلسه را به آشنایی و شبکه‌سازی اختصاص دهید تا افراد با یکدیگر آشنا شوند و بتوانند راحت‌تر کنار یکدیگر یاد بگیرند.

۱۰) به محتوا و مکان ورکشاپ فکر کنید

حال همه‌ چیز برای برگزاری یک ورکشاپ فوق‌العاده آماده است به جز محتوایی که بستگی به میزان تخصص شما روی موضوعات دارد و موقعیت فیزیکی که بستگی به شرایط و تعداد شرکت‌کنندگان دارد.

برای موقعیت فیزیکی باید به موارد ذیل توجه کنید:

طراحی و نحوه‌ی چینش صندلی‌ها که براساس نوع سبک انتخابی شما فرق خواهد کرد.در مورد موقعیت جغرافیایی خود براساس تعداد شرکت‌کنندگان و سایر متغیرها تصمیم بگیرید.

نتیجه‌گیری

هیج شکی نیست که برنامه‌ریزی برای برگزاری یک ورکشاپ اثربخش کار فوق‌العاده سخت و زمان‎‌بری هست. اما اگر شما زمانی را برای فکر کردن و پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه صرف کنید به مخاطبان‌تان ارزشی ارائه خواهید کرد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نخواهد بود.

همان‌طور که اشاره کردیم، کارگاه را با یخ‌شکنی شروع کنید، به خصوص اگر موضوعاتی که به آن‌ها خواهید پرداخت سخت و حساس باشند، قبل از شروع، راحتی و آرامش شرکت‌کنندگان بسیار مهم است. در صورت امکان از برگزاری ورکشاپ بعد از ناهار خودداری کنید، چون انرژی شرکت‌کنندگان در پایین‌ترین حد خود خواهد بود. بنابراین رویداد خود را برای صبح و یا عصر برنامه‌ریزی کنید.

این اعلان را به اشتراک گذارید
نظر خود را بنویسید

Event Search
تبلیغات